Wednesday, November 18, 2009

Scan Virus Online

Salam

Kadang2  komputer  kita dijangkiti virus, tetapi antivirus yang kita ada tidak 
mampu membunuhnya mungkin kerana tidak up to date, tetapi jangan risau. Ada jalan lain kesana....(macam tajuk novel)


Panda Active scan 2.0
Dibuat oleh panda security, memiliki teknologi Collective Intelligence (scanning in-the-cloud) yang dapat mengesan malware ketika sistem pertahanan komputer sedia ada tidak dapat mengesannya, untuk menjalankannya memerlukan  ActiveXcontrol.
Url : http://www.pandasecurity.com/homeusers/solutions/activescan/

Bitdefender Online Scanner
Juga antivirus online yang berkuasa tatapi  hanya di support oleh IE saja.
url : http://www.bitdefender.com/scanner/online/free.html

Kaspersky Lab
Kaspersky juga mempunyai antivirus online, memikili fitur untuk menghilangkan malicious code, memiliki kemampuan mengesan hampir menyerupai produk offlinenya, antivirus online kaspersky memerlukan java untuk dijalankan.
Url : http://www.kaspersky.com/virusscanner

Norton security Scan
Norton security scan mempunyai 2 jenis fitur, download version dan online check, pada download version, kita perlu mendownload program kecil dari norton, program kecil ini nanti berfungsi sebagai penghubung antara komputer dan server norton, sama seperti antivirus online lainnya, melakukan pengesanan secara online, pada versi onlinenya dibagi lagi menjadi 2, security scan dan virus detection, fitur security scan berfungsi untuk mengecek vurnerable pada komputer dari serangan hacker, dan virus detection berfungsi untuk melakukan scanning virus secara online. (Hanya support IE)
Url : http://security.symantec.com/sscv6/WelcomePage.asp

1 comment:

Unknown said...

terima kasih cikgu saiful atas sharing your knowledge to us. you r so kind. i really appreciate. but some i do not understand because i'm not good in computer. i have to learn a lot from you. hopefully you can guide me in future. thanks.