Friday, October 16, 2009

PERISIAN OPEN SOURCE

Kalau anda perasan, semua artikel mengenai Perisian yang saya promote dalam blog saya ni adalah dari kumpulan FREEWARE yang berdasarkan kepada Sumber Terbuka (Open Source). Apa itu Open Source??

Sebelum saya menjelaskan tentang open source saya akan menjelaskan pengertian source. Source adalah perintah-perintah yang digunakan untuk membuat aplikasi(software). Jadi open source adalah source yang terbuka. Maksudnya bila kita dapat mengetahui source pengaturcara suatu software maka itu disebut open source. Tapi tidak cukup dengan hanya mengetahui saja tapi kita bebas menggunakan, mengembangkan, menyebarluaskan atau menggandakan aplikasi tersebut tanpa harus membayar royalti atau lesen kepada pembuat aplikasi tersebut.


Open Source Software
Jika kita sudah mengerti apa itu open source selanjutnya saya akan menjelaskan tentang open source software. Open source software adalah software yang membuka/membebaskan source codenya untuk dilihat oleh orang lain dan membiarkan orang lain mengetahui cara kerja software tersebut dan sekaligus memperbaiki kesalahan atau kekurangan pada software tersebut. Dan salah satu keunggulannya adalah Open source software dapat diperoleh dan digunakan secara percuma tanpa perlu membayar lesen. Pada umumnya orang mendapatkan software ini dari internet (termasuk saya).
Kenapa OpenSource??

Yang pertama ianya HALAL, yelah kalau anda HANYA menggunakan Software yang ORIGINAL tidak mengapa tetapi semua maklum bahawa kebanyakan software harganya beribu-ribu RM, tak semua mampu kan. Dan kebanyakan yang ada dalam PC Notebook anda adalah software yang telah diORIGINALKAN menggunakan crack/keygen/patch kan. Jadi saya harap anda faham maksud saya.
Apa yang ada??
Anda boleh layari laman-laman berikut untuk melihat apa pilihan yang ada untuk anda secara percuma. Jangan kata Freeware tidak brekualiti, malahan sesetengahnya lebih berkualiti dari yang berbayar.
Dapatkannya Percuma di:
Laman1 Laman2 Laman3 Laman4 dan ada lagi kat sblh kanan tu bwh chat box

No comments: